Evgeny Morozov en de Verhaal-app

Ingegeven @ di 08-10-2013

Append shoppen kan behalve fun ook ethisch zijn. Ethisch consumeren met behulp van apps. Niet meteen van: “Doe maar twee kilo rundergehakt en een lapje varkensvlees”, maar eerst je app raadplegen. Om te weten waar het vlees van deze slager precies vandaan komt. Het blijkt weinig uit te maken, dit soort apps als je eenmaal aan het shoppen bent. Internetdeskundige aan de Stanford (internet)Universiteit Evgeny Morozov meldt in NRC Opinie van 5-10-13 dat dit soort informatie vlak voor een actie op die actie weinig invloed heeft. Zo’n app moet als het goed is “geïntegreerd zijn in een bredere educatieve strategie” en in “langdurige opvoedingscampagnes,” aldus Evgeny.

Gek hè, zo’n vermoeden had ik al toen ik aan mijn plan voor een verhaalcampagne in het (basis)onderwijs begon. Want het is mosterd na de maaltijd om volwassenen “milieubewust” of hoe dan ook “bewust” te maken voor het wel en wee in hun omgeving. Duurzame ideeën krijgt men met de paplepel ingegoten, of dat nu in positieve of in negatieve zin geduid kan worden. Je krijgt ze mee, klaar uit. Krijg je marktconforme lesstof uit de sfeer van met elkaar concurrerende leermethodes, dan krijg je marktconforme duurzame ideeën mee. Krijg je slecht verzorgd zelfontdekkend onderwijs, dan leer je voor je leven dat doelen ertoe doen als jij ze waarmaakt voor jezelf, en dat middelen van geen belang zijn. Word je milieubewust gemaakt met lessen waarin het draait om angst voor de ondergang van de wereld, dan … enz. enz. Vandaar mijn voorkeur voor een duidelijke keuze. Vanouds is dat het gemeenschappelijk te delen epische – = optimistisch makende – verhaal.

Maar als Morozov of Google met een app komt waarin die duurzame informatie is verpakt, hoeveel te beter! Het leven in een app! Met zijn allen ethisch consumeren. Maar dan iedereen alleen, dat wel. Of is er ook een app die alle informatie bij elkaar brengt en ons een Verhaal vertelt? Okay, maar is het dan niet leuker om zo’n Verhaal met zijn allen te beluisteren? Of zelfs – ik raak er helemaal opgewonden van! – een MENS, in levende lijve, dat Verhaal te laten vertellen! Voor een klas met kinderen bijvoorbeeld? Het moet niet gekker worden!